نمیدانیم شما خواننده محترم، آیا پدر و مادری هستید که دوست میدارد فرزندش در این مدرسه تحصیل کند؟ یا فارغ التحصیل آن هستید که مایل است کمی مرور خاطرات کند؟ یا همکاری که شیوهها و راهبردهای آموزشی و تربیتی مدرسه ممکن است برای او جذاب باشد؟ و یا مسئول محترمی که لابلای این متون به دنبال ساختن یک الگوی مدرسه داری است و یا …
اما اطمینان داریم که پیگیری مطالب پیشرو و صبر و حوصلهای که به خرج میدهید؛ ناشی از فرهیختگی شما خواننده محترم است. بنابراین و به رسم ادب سلام می کنیم و پیشاپیش خوشحالی خودمان را از هم کلام شدن با شما ابراز میداریم.
در مطالب پیش رو سعی می کنیم فهم و تصور خودمان را از مدرسه علامه حلی ۲ (آنچه که هست و آنچه میتواند باشد) با شما به اشتراک بگذاریم؛ به این امید که شناخت بهتر باعث انتخاب بهتر و انتخاب بهتر باعث بهبود در زندگی شود.
دبیرستان دوره اول علامه حلی ۲ دومین مدرسه پسرانه سمپاد است که در سال ۷۲ در منطقه شمیران نو و دست مرحوم دکتر اژهای ریاست وقت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افتتاح شد. در حال حاضر تعداد مدارس سمپاد در دوره اول تهران به 9 مدرسه می رسد که شماره هر کدام ترتیب زمانی تاسیس آن را نشان میدهد. وبسایت و نشانی هرکدام از این مدارس را میتوانید در اینجا ببینید.
مدارس سمپاد کشور در دوره اول دبیرستان، ویژگیهای مشترکی دارند که برخی از آنها عبارتند از:
- ثبت نام دانش آموز صرفاً از میان پذیرفته شدگان آزمون ورودی صورت میگیرد. این آزمون، هر سال، در پایهی ششم و نهم و معمولا در اردیبهشتماه برگزار میشود. شرایط ثبت نام در این آزمون را میتوانید در اینجا ببینید. در حال حاضر، آزمون پایهی ششم صرفا به استعداد تحلیلی و سرعت انتقال اختصاص دارد.
- محتوای آموزشی رسمی در این مدارس قدری بیشتر از سایر مدارس است. فعلاً سه کتاب محتوای تکمیلی در دروس ریاضیات و ادبیات فارسی و علوم تجربی از طریق سازمان تالیف کتب درسی چاپ و در اختیار مدارس سمپاد قرار می گیرد. متن این کتاب ها را میتوانید در اینجا ببینید.
- شرایط ادامه تحصیل در مدارس با سایر مدارس تفاوتهایی دارد. این قوانین در اینجا قابل مشاهده است.
- در سالهای اخیر فارغ التحصیلان دبیرستان های دوره اول بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی به دبیرستانهای دوره دوم متناظر وارد میشوند.
- قانون برای حقالثبت این مدارس، شهریه هایی در نظر گرفته است. این مبالغ در تهران و شهرستان متفاوت است. معمولا این مبلغ تقریبا معادل نیمی از شهریهی مدارس غیر انتفاعی است.
اما باید پذیرفت که مدارس سمپاد با یکدیگر تفاوتهایی هم دارند. دلایل این تفاوت ها را میتوان در عوامل زیر جستجو کرد:
- ویژگی های جمعیتی هریک از مدارس
- امکانات، تجهیزات، فضای آموزشی و غیره
- منابع انسانی
- راهبردهای تربیتی
- فرهنگ سازمانی
فعالیت های تربیتی مدرسه علامه حلی 2 در قالبهای مختلفی اجرا می شوند. قبل از بیان این قالبها امیدواریم بخش راهبرد های تربیتی را مطالعه کرده باشید تا در مورد عنوان «فعالیتهای تربیتی» دچار اشتباه نشوید. به جز آنچه در کلاس درس میگذرد؛ فعالیتهایی در قالب کارسوق ، عصر پروژه ، کلاسهای پژوهشی ، اردو ، عصر بازی ، شب مانی و بازدیدهای علمی به منظور نیل به اهداف تربیتی انجام می شود. به نظر ما اگر کلاس ریاضی در پیشبرد تربیت علمی بچهها مفید است؛ عصر پروژه ریاضی، کارسوق ریاضی و کلاس پژوهشی ریاضی نیز در تعمیق یادگیری ریاضی نقش ایفا میکند. رشد اجتماعی دانشآموزان ما عمدتاً تحت تاثیر اردوها و فعالیتهای جمعی اختیاری است تا صرف القاء و حفظ کردن مفاهیم علوم اجتماعی. تربیت معنوی بچهها در مراسم عزاداری خالصانه اباعبدالله الحسین علیهالسلام بیشتر محقق میشود تا حفظ کردن برخی آیات و احادیث و مفاهیم دینی. به عبارت دیگر تکتک قالب های پیش گفته محیط مناسبی است برای یادگیری و تلاش مدرسه حلی دو این است که این محیطها را هم غنا و هم تنوع ببخشد.
اکنون که تا انتهای این مطلب را مطالعه کردید، بهتر است فیلم زیر را نیز مشاهده کنید. فیلمی که به مناسبت سی امین سالگرد تاسیس مدرسه علامه حلی دو برای معرفی این مدرسه ساخته شده است.